Koneälyllä varustettu palvelurobotti Cruzr kulkee yleisötapahtuman aulatilassa ja ottaa kontaktia ihmisiin. Ihmiset ovat kiinnostuneita; he hymyilevät ja nauravat robotin kohdatessaan. Lapset innostuvat tanssimaan Cruzrin kanssa robottitanssia.

Mietin että miten ihania ihmisten reaktiot ovatkaan. Inhimillisen näköinen robottimme saa aikaan hyviä tunteita ja iloisia ilmeitä. Ihmisistä on viihdyttävää jutella Cruzrin kanssa ja se innostaa heitä keksimään sille lempinimiä ja käyttötarkoituksia omassa arjessaan ja elinpiirissään; kotona, työssä ja harrastuksissa.

Robotie koodaa, myy ja markkinoi Suomessa palvelurobotteja erilaisiin käyttötarkoituksiin ihmisten elämän helpottamiseksi sekä hauskemman ja toimivamman arjen rakentamiseksi. Esimerkiksi palvelurobotti Cruzrin avulla ihmiset näyttävät myös inspiroituvan ideoimaan, luomaan ja keksimään uutta! Ja se on hienoa se.

Vapaus, luovuus ja inhimillisyys

Palvelurobotiikasta puhutaan nyt paljon. Tuntuu että ihmiset ovat kiinnostuneita pohtimaan ja miettimään asiaa myös omalta kohdaltaan. Ja tätä juuri tarvitaankin; ihmisten näkemyksiä ja ajatuksia siitä miten palvelurobotit voivat heitä auttaa kotona, työssä; erilaisissa tiloissa, ammateissa ja perheissä. Robottien sisällön suunnittelun pitäisi olla kaikkien asia.

“Tärkeintä on kuitenkin miettiä, mikä on ihmisen rooli. Robotit ovat valtava mahdollisuus ihmiskunnalle. Vihdoinkin päästään tekemään sitä, mikä ihmiselle on luontaisinta. Kaikki ihmiset ovat luovia.” sanoo robotiikan monitoiminainen Cristina Andersson.

Ihmisille jää siis aikaa enemmän olla lasten kanssa, enemmän aikaa harrastaa ja tehdä asioita, joita rakastavat. Ihmiset voivat vapautua yksitoikkoisista ja tylsistyttävistä työnkuvista ja luoda itselleen työtä, joista oikeasti nauttivat ja tykkäävät tehdä. Toisten auttaminen, yhteisön palveleminen omalla osaamisella ja ajan käyttö oikeasti tärkeisiin asioihin kuten vanhustenhoitoon lisääntyy. Näen niin että robottien avulla inhimillisyys, ihmisyys ja yhteisöllisyys vain vahvistuvat tulevaisuudessa. Ihmiset voivat nauttia enemmän vapaudesta, luonnosta, läheisistä ja tekemisestä, josta todella pitävät.

Palvelurobotiikan hyödyntämismahdollisuudet

Palvelurobotit voivat auttaa esimerkiksi vanhus- ja vammaispalveluissa: robotti jaksaa esimerkiksi toistaa samaa asiaa monta kertaa. Sairaaloissa kaivataan apua ihmisten ohjaamiseen ajallaan oikeaan paikkaan ja neuvomaan osastolle saapujia erilaisista käytännöistä. Sairaalan kuvantamisosastolla robotti voisi olla lapsen tukena huoneessa sisällä, jonne ei muita ihmisiä voi tulla ja näyttää vaikka videokuvaa äidistä, joka pääsee näin rauhoittelemaan lasta. Robotiikka auttaa ihmisiä vapautumaan raskaista töistä kuten ihmisten ja tavaroiden nostamisesta.

Robotti voi toimia tulkkina vieraskielisille ihmisille virastoissa, sairaaloissa ja julkisissa palveluissa. Se voi toimia lapsille maskottina, sille voidaan antaa nimi ja pukea se vaikka batmaniksi tai yksisarviseksi. Se voi auttaa ja opastaa ihmisiä lentokentillä ja viihdyttää lapsia tiloissa, joissa pitäisi istua paikallaan ja odottaa.

Robotti voi opastaa ihmisiä ostoskeskuksissa löytämään oikeaan paikkaan. Se voi valvoa museoissa ja kertoa näyttelyistä. Se voi auttaa löytämään kahvipaketin suuressa marketissa ja kertoa tuotteista lisätietoa tarvitsevalle. Vanhusten palvelutalossa omaiset voivat palvelurobotin avulla avata videoyhteyden omaan isoäitiinsä helposti ja nopeasti. Näen että palvelurobotteja voidaan käyttää hyödyksi paremman tulevaisuuden rakentamiseen.

Christina Anderssonin mukaan robottimarkkinoiden on arvioitu kasvavan 190 miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä. Teollisuusrobottien määrä kasvaa maltillisesti, mutta palvelurobottien määrä tulee kasvamaan eksponentiaalisesti.

Categories: Uncategorised